Verlies van tijd en geld door IT problemen

Een sterke groei doormaken, maar geremd worden door achterblijvende IT. Werknemers die veel tijd verliezen aan het ondersteunen van collega’s waarbij het schort aan digitale vaardigheden. Hoge kosten door een externe leverancier die op regelmatige basis langs moet komen om IT problemen op te lossen. Het zijn herkenbare problemen voor bijna alle bedrijven.

Uit een onderzoek van van Deursen en van Dijk (2012) blijkt dat in Nederland maar liefst 7.6% van de werktijd verloren gaat aan het oplossen van IT-gerelateerde problemen. Wekelijks gaat er dus een behoorlijke hoeveelheid tijd, geld en energie verloren aan IT problemen. Om het bovenstaande percentage meer concreet te maken: uit de steekproef van het onderzoek van van Deursen en van Dijk blijkt dat werknemers gemiddeld 1.7 keer per week te kampen hebben met een IT-gerelateerd probleem.

 

Herkenbare IT-problemen

Regelmatig weten werknemers de problemen na verloop van tijd zelf op te lossen en soms moet de hulp van een collega worden ingeschakeld, maar het inschakelen van een helpdesk blijft de meest voorkomende oplossing: een tijdrovend proces. Echter, sommige IT-problemen zijn groter van aard: ze keren op regelmatige basis terug of kunnen niet zomaar opgelost worden. Ruim een op de vijf respondenten van het onderzoek van van Deursen en van Dijk (2012) geeft aan dat het bedrijf waar hij of zij werkzaam is de ICT-omgeving structureel niet op orde heeft.

Herkenbare IT problemen

Een met regelmaat terugkerende oorzaak van IT problemen ontstaat wanneer een bedrijf een flinke groei door maakt. De IT groeit niet mee en opschaling is vaak niet mogelijk. Ook behoefte aan uitbreiding van de mogelijkheden van de huidige software is een herkenbaar IT-probleem voor veel bedrijven. Problemen met CRM en ERP systemen zijn eveneens herkenbaar voor veel bedrijven. Wanneer een externe leverancier regelmatig langs moet komen om de problemen op te lossen, stapelen de kosten zich behoorlijk op.

E-learning THAR
THAR, ontwikkelaar van digitaal lesmateriaal, had groeiende ambities. Echter, de softwareleverancier van THAR kon deze groei niet bijbenen. Het geremd worden in groei door deze IT problematiek was een groot probleem voor het bedrijf. THAR ging op zoek naar een nieuwe software ontwikkelaar, en kwam terecht bij DUODEKA. Vanaf dat moment kon THAR zich bezighouden met hetgeen waar ze echt goed in zijn.

De oplossing

Veel bedrijven willen het verliezen van kostbare tijd aan IT problemen tegengaan met bijvoorbeeld een cursus digitale vaardigheden voor hun personeel, ze vertrouwen op de helpdesk of leggen zich erbij neer dat de externe leverancier regelmatig langs moet komen. Echter, een structurele oplossing zal je op lange termijn heel veel geld besparen.

 

Is een van de bovenstaande problemen herkenbaar voor jou? Of loop je tegen andere IT problemen aan? Neem dan gerust contact op met DUODEKA, de IT specialist in regio Tilburg. Je kunt ons benaderen voor specifieke vragen over de IT-omgeving van jouw bedrijf, of juist voor een meer algemene kwaliteitschecks op jouw software. Dan proberen wij vast te stellen waar de problemen liggen binnen jouw IT omgeving. Voor grote IT projecten zijn wij ook benaderbaar.

Weet je eigenlijk helemaal niet wat je precies wil? Maar heb je wel het gevoel dat er meer winst te halen valt uit IT? Ook dan ben je van harte welkom bij ons. We gaan van start met een vrijblijvende koffie-afspraak, waar je alles aan ons kunt vertellen over jouw business en software. Klik hier voor onze contactpagina.

Vond je deze blog interessant? Dan vind je ons blog over de keuze tussen standaard en maatwerk software vast ook interessant. Lees hem hier!