Nieuwe business modellen

‘Nieuwe Business Modellen’ is een begrip afkomstig uit het gelijknamige boek van Jan Jonker, dat in 2015 is genomineerd voor managementboek van het jaar. Jan Jonker is hoogleraar duurzaamheid aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Nieuwe Business Modellen zijn bedrijfsmodellen waarbij het om meer gaat dan geld verdienen. Een ‘nieuwe business’ model creëert ook op andere manieren waarde.

Wat is een nieuw business model?

Een nieuwe business model is een bedrijfsmodel waarbij de duurzaamheid van het bedrijfsmodel centraal staat. Een voorbeeld hiervan is de circulaire economie, bijvoorbeeld het gebruiken van gerecycleerde materialen. Een ander voorbeeld van een duurzaam business model is de Familiebox. De Familiebox levert gerechten waarbij exact de hoeveelheden die je nodig hebt worden geleverd per ingrediënt, zodat je niets hoeft weg te gooien. Tevens zijn de producten die ze gebruiken op een duurzame manier geproduceerd.

Waardepropositie

Tevens is de waardepropositie van het business model een interessant punt binnen de nieuwe business modellen. Door samen te werken in een team of community, kan deze waardepropositie ontdekt worden. In de onderstaande toelichting geeft Jan Jonker toelichting op de waardepropositie van nieuwe business modellen.

De kenmerken van een nieuw business model

Er zijn verschillende kenmerken waaraan een nieuw business model herkend kan worden. Deze kenmerken heeft Sigma Online mooi uitgewerkt in een whitepaper. Wij zetten de kenmerken kort op een rijtje (deze zijn overgenomen uit het desbetreffende whitepaper van Sigma Online – Jan Jonker). Voor het volledige whitepaper, klik hier.

  1. Coöperatief samenwerken
  2. Creëren van meervoudige waarde(n): het business model is opgebouwd met zorg voor bijvoorbeeld de natuur.
  3. Geld is niet langer het enige ruilmiddel. Ook tijd, energie of zorg kunnen daarvoor uitgewisseld worden.
  4. Er ontstaat een economie op basis van behoeften het benutten daarvan (nu en later).
  5. Bezit van productiemiddelen staat niet langer centraal. ‘Toegang hebben tot’ is mogelijk belangrijker.
  6. Er wordt commitment voor langere termijn naar elkaar uitgesproken.
  7. Euro’s zijn niet altijd meer nodig als ruilmiddel. Er kan ook gewerkt worden met alternatief ‘geld’, zoals tijd of punten.

Met Jan Jonker als grondlegger van het concept Nieuwe Business Modellen, is hij natuurlijk ook de persoon die het beste iets kan vertellen over dit fenomeen. In de onderstaande video geeft Jan Jonker uitgebreid toelichting op het concept van nieuwe business modellen en waardecreatie.

Het boek
Geïnteresseerd in het boek Nieuwe Business Modellen van Jan Jonker? Via onderstaande link kun je het boek aanschaffen op de website van managementboek:
Boek Nieuwe Business Modellen kopen

Bronnen
Jonker, J. (2012). De zeven kenmerken van Nieuwe Business Modellen. Geraadpleegd via:
https://www.sigmaonline.nl/wp-content/uploads/2015/07/034-037_SGM04_ART5.pdf