Digitale Transformatie

‘Digitale transformatie is het proces van organisaties (en van de mensen in deze organisaties) om de kansen, verwachtingen en mogelijkheden van de toenemende digitalisering in te zetten om de stap te maken naar een (meer) digitaal georiënteerde en wendbare organisatie’.¹

Digitale transformatie is anno 2020 een hot topic. Vier op de vijf Nederlandse organisaties verwachten geld te gaan verliezen als ze niet digitaal transformeren binnen twaalf maanden². Het digitaal transformeren van je business model is voor veel bedrijven noodzaak geworden om (langdurig) te kunnen blijven overleven. Voorbeelden van bedrijven die ervoor gekozen hebben om niet te digitaliseren zijn Blockbuster en Intertoys. Beide verloren de strijd met online. Internationaal is vrijwel iedereen het erover eens: er is urgentie om digitaal te moeten transformeren.

“To succeed in this new digital reality, every company needs to reinvent itself and build a technology DNA.”  ~ Forbes, 2018

Wij van DUODEKA helpen bedrijven vaak met het digitaal transformeren van hun business model of het benutten van digitale kansen. Wanneer wij het proces van een digitale transformatie ingaan, doen wij dit met het duodeka-model als houvast. Ons uitgangspunt is dat digitale transformatie de bedrijfsvoering moet bevorderen door de deuren te openen naar: (1) nieuwe markten, (2) nieuwe producten, of (3) nieuwe verdienmodellen.

Digitale transformatie

Aan de hand van het duodeka-model nemen wij jou mee door de stappen van digitale transformatie

1. Ideeën uitwerken

Jij hebt een idee voor een digitaal product of wilt jouw huidige business digitaal transformeren. De eerste stap is om jouw idee uit te gaan werken. Mocht je hier moeite mee hebben, schakel dan een venture builder in om jou hierbij te helpen. Als handvat kun je de volgende vraagstellingen gebruiken:
– Welke verdienmodel gaat jou nieuwe product / bedrijf hanteren?
– Wat moet er allemaal gebeuren om van ‘idee’ naar ‘realiteit’ te gaan?
– Wie / wat heb je nodig om van ‘idee’ naar ‘realiteit’ te gaan?
– Wat is je riskiest assumption en hoe ga je deze testen?
– Hoeveel tijd en geld heb je nodig om alle stappen te doorlopen om van ‘idee’ naar ‘realiteit’ te gaan?

2. Concept validatie & refinement

Je hebt jouw idee duidelijk op papier. Nu is het tijd om te gaan testen of jouw bedrijfsidee daadwerkelijk kans van slagen heeft. Dit kun je geheel zelf doen, maar wanneer je bepaalde kennis/resources niet hebt, zul je hiervoor mogelijk een externe partij moeten inschakelen. Manieren om jouw concept te valideren zijn het uitvoeren van een riskiest assumption test en/of het ontwikkelen van een minimum viable product.

3. Product creatie

Is het resultaat van jouw concept validatie positief? Begin dan met het ontwikkelen van jouw product. Wanneer je geen inhouse IT kennis hebt, zul je hiervoor mogelijk een externe partij moeten inschakelen. Je kunt de diensten van een externe partij inhuren, maar uiteraard ook op zoek gaan naar een samenwerkingsverband. In ruil voor het ontwikkelen van het nieuwe product kun je je partner aandelen in het nieuwe bedrijf geven of zelfs volledig samen aan de slag gaan.

Transformeer je business digitaal

4. Let’s do business

Je product is (grotendeels) ontwikkeld, verbetering is natuurlijk altijd mogelijk! Het is tijd om te beginnen met het doen van acquisitie. Je kunt acquisitie doen in je eigen netwerk, of gebruik maken van de mogelijkheden van het internet: werf leads/klanten via Google, social media of online adverteren. Ontdek wat voor jou werkt, experimenteer en optimaliseer.

Voordelen digitale transformatie

Digitale transformatie is niet alleen noodzakelijk om te overleven, maar biedt bovendien een hoop bijkomende voordelen:

  1. Klant: Analyseer gebruiksgedrag en genereer inzichten (klantinzichten) en cross-media-ervaringen (mobiele, sociale en online platformen).
  2. Product: Nieuwe digitale diensten en producten bieden toegevoegde waarde voor klanten en nieuwe technologieën maken geavanceerde services mogelijk.
  3. Proces: bespaar kosten door lagere verkoop-, levering- en servicekosten voor een snelle time-to-market én verhoog proces- en werknemersproductiviteit door het gebruik van digitale applicaties.

Wil jij jouw business model ook digitaal transformeren en toekomstbestendig zijn? Heb jij in één of meer van de vier stappen van digitale transformatie ondersteuning nodig? Dan is het waarschijnlijk goed om in zee te gaan met een venture builder. Een venture builder, wat is dat? Lees hier meer!

Bronnen:

  1. Wat is digitale transformatie? – upstream.nl 
  2. Digitale transformatie missen kost geld – computable.nl