Skip to content

Businessmodel innovatie

Businessmodel Innovatie is belangrijk voor jouw bedrijf als jij wilt blijven groeien, en misschien zelfs jouw markt wilt disrupten. Echter, het is ook belangrijk als je wilt voorkomen dat jouw business ten onder gaat (want die voorbeelden zijn er genoeg). Innovatie wordt geassocieerd met het ontwikkelen van nieuwe producten en technieken. Echter, businessmodel innovatie is het constant veranderen van je huidige business model of het vernieuwen van je businessmodel om beter te voldoen aan de klanten van je klanten.

Het businessmodel

Wat is een businessmodel precies? “Een businessmodel beschrijft de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt” (bron: Frankwatching). Een Businessmodel wordt doorgaans in kaart gebracht middels het gebruik van het Business Model Canvas. Dit is een manier om je businessmodel te visualiseren.

Businessmodel innovatie

Vaak zijn het startups die een markt weten te veroveren met een innovatief businessmodel, maar ook gevestigde ondernemingen kunnen een groter marktaandeel verwerven door hun huidige model te innoveren. Het innoveren van je businessmodel kan gebeuren met verschillende intensiteit. Een businessmodel innovatie hoeft niet enorm te zijn. Zelfs de kleinste veranderingen kunnen ervoor zorgen dat je meer waarde levert voor je klanten. Een voorbeeld van een bedrijf dat het business model succesvol geïnnoveerd heeft, is Zara. Zara verkoopt ‘normale’ kleren (niet heel onderscheidend ten opzichte van hun concurrentie), maar door sneller te produceren en te switchen van collectie, is Zara de concurrentie altijd voor.

Als jij businessmodel innovatie interessant vindt, kijk dan zeker ook even de onderstaande TedTalk.

Een ander leuk voorbeeld van business model innovatie zijn de scheermesjes van Gillette. Het scheermes is goedkoop, maar het grote geld wordt door Gillette verdiend met de verkoop van scheermesjes. Uiteindelijk heeft deze tactiek van Gillette gediend als het voorbeeld voor de businessmodel innovatie van Nespresso. De koffiemachines zijn relatief goedkoop, maar het echte geld wordt verdiend met de verkoop van koffiecups. Deze zijn ook precies zo gemaakt dat consumenten niet kunnen veranderen naar een ander merk.

Dit voorbeeld is afkomstig uit de onderstaande video van de Universiteit van St. Gallen waarin het ook gaat over businessmodel innovatie. We raden zeker aan om deze even te kijken!

Gevolgen van niet innoveren

Er zijn enkele bekende voorbeelden van bedrijven die hun business model niet hebben geïnnoveerd, en als gevolg daarvan ten onder zijn gegaan. Denk aan Free Record Shop, dat maar niet overging op verkopen via het internet. Om dezelfde reden is ook Intertoys ten onder gegaan. Als je niet innoveert, of je concurrentie je voor, kan je gehele business zomaar uitgewist worden.

Disruptieve innovatie

Een bijzondere vorm van businessmodel innovatie is disruptieve innovatie. Bekende voorbeelden van bedrijven die hun business op een innovatieve manier hebben disrupt zijn Netflix en AirBnb.

Jouw businessmodel innoveren?

Heb je plannen om je businessmodel te gaan innoveren? Neem gerust eens contact met ons op. We sparren graag met je over innovatiemogelijkheden binnen jouw markt, en hoe we deze middels innovatieve software zouden kunnen volbrengen.

Heb jij nog niet nagedacht over het innoveren van jouw businessmodel? Dan is het verstandig om op korte termijn eens stil te staan bij de toekomstbestendigheid van jouw business model.

Bronnen:
Business Model Innovatie is noodzaak – Indora.