Bedrijfsidee

Een bedrijfsidee, soms heb je er plots een. En nu? Wat ga je ermee doen? Of je wilt juist graag gaan ondernemen, maar je hebt helemaal geen concreet idee voor een bedrijf. Hoe ga je iets ‘bedenken’? Of je bent al ondernemer, en hebt een idee om jouw verdienmodel te digitaliseren of uit te breiden middels bijvoorbeeld een digitaal platform of een app. In dit blog gaan we je door twee stappen heen leiden: (1) Hoe ‘bedenk’ je een bedrijfsidee? en (2) Hoe weet ik zeker dat mijn bedrijfsidee levensvatbaar is?

bedrijfsidee

Hoe ‘bedenk’ je een bedrijfsidee

Een goed bedrijfsidee moet altijd als uitgangspunt hebben dat het de behoefte van een klant vervult. Er wordt vaak gezegd dat de beste bedrijfsideeën ontstaan uit frustratie. Denk eens aan zaken die jouw frustreren: wanneer deze frustratie voor meerdere mensen herkenbaar is, kan de oplossing voor deze frustratie mogelijk een zeer goed bedrijfsidee zijn.

Ook kun je denken aan producten die jij op dit moment al hartstikke fijn vindt, maar waar je net een feature mist. Dit product op de markt brengen met een additionele feature (USP) kan ook een goed bedrijfsidee zijn. Zo hoef je bovendien niet te gaan concurreren op prijs.

Denk bovendien aan je passies. Wanneer je aan de slag gaat met een idee in een industrie waar je zeer gepassioneerd over bent, dan zal dit het ook makkelijker maken om lange dagen te maken. Een bedrijfsidee kan fantastisch zijn, maar als je er weinig affiniteit mee hebt, is het gedoemd om te mislukken.

Onder de streep zal de markt bepalen of jouw bedrijfsidee een goed idee was: de werking van vraag en aanbod. Er moet voldoende vraag zijn om jouw idee te laten slagen, en er mag niet te veel concurrentie zijn.

Het idee valideren

Je hebt een bedrijfsidee: een digitaal product, platform of app. Je ziet de enorme mogelijkheden van de mogelijkheden van het internet, en wilt daar graag profijt van maken. Je hebt je idee voorgelegd aan je vrienden en familie, en die reageerden ook nog eens enthousiast!

Je bent nu echt overtuigd van de kwaliteit van je idee, maar wat nu? Je direct inschrijven bij de KVK? En een partij gaan zoeken die je kan gaan helpen met de ontwikkeling? Alvast gaan nadenken over je marketinguitingen?

Nee, allemaal niet. Leuk dat jij denkt dat je bedrijfsidee zeker weten gaat slagen, én dat je ouders en familie dat ook denken, maar het is nooit een goed idee om puur van de mening van je naasten af te gaan. De kans is namelijk groot dat zij je gewoon niet uit je droom willen halen.

Er zijn enkele manieren om jouw bedrijfsidee echt te valideren:

Riskiest Assumption Test
Een Riskiest Assumption Test (RAT) kan gebruikt worden om een bedrijfsidee te valideren. Door de ‘meest risicovolle assumpties’ te identificeren, wordt bepaald welke facetten mogelijk een dealbreaker kunnen zijn voor jouw bedrijfsidee.

Minimum Viable Product
Wanneer je kiest voor deze methode, dien je wel eerst een eerste (minimale) versie van jouw product/dienst te ontwikkelen. Op basis van deze eerste versie ga je de levensvatbaarheid van jouw product testen. Het MVP is onderdeel van de overkoepelende Lean Startup Methode.

Wil jij graag meer leren over validatiemethoden voor jouw bedrijfsidee? Dan moet je je zeker inschrijven voor onze kennisreeks over het valideren van bedrijfsideeën. Naast methoden om jouw idee te testen, helpt deze kennisreeks zeker ook bij een stukje mindset. Die is namelijk ook cruciaal wanneer jij met het idee speelt om jouw bedrijfsidee werkelijkheid te gaan maken. Schrijf je hier in!