Problemen leven – Amigos Lessen_ #1

“Find a problem, create a solution.”

Wanneer ons gevraagd wordt om ondernemerschap te definiëren, is de bovenstaande quote een van onze favorieten. Zoals bij zoveel mooie quotes is ook deze helemaal waar. En hij lijkt zo simpel, maar we weten dat wanneer iets simpel lijkt, dat niet ook altijd zo hoeft te zijn. Wij pleiten er ondertussen dan ook voor om deze quote te updaten naar “Live a problem, create a solution.”.

Want problemen vinden, dat is nog wel te doen. De meeste ondernemers weten ondertussen ook wel dat je je aandacht moet richten op het probleem in plaats van de oplossing. Maar wat veel ondernemers nog niet begrijpen – of waar ze niet toe bereid zijn – is hoe diep je moet gaan, en hoezeer je het probleem in de echte wereld moet leven, om er ook daadwerkelijk een goede oplossing voor te bouwen.

In de komende minuten vertellen wij hoe het idee Amigos, en het achterliggende probleem, ‘geleefd’ zijn en hoe dit het fundament voor het succes van Amigos heeft gevormd.

Amigos Story

 

Het idee Amigos naar het concept Amigos

Als venture builder komen we veel in aanraking met ondernemers met bedrijfsideeën. Binnen Duodeka noemen we dit de ‘scouting’ fase. Hier sneuvelt al een groot gedeelte van de ideeën, omdat het ondernemers vaak niet lukt om van een idee naar een gevalideerd concept te gaan. Onze huidige drie operationele ventures: Mr. Winston, Notulen Software en Amigos zijn voorbeelden van ideeën die het wel hebben gemaakt tot gevalideerd concept. In dit artikel zoomen we in op Amigos.

Op het moment van schrijven (februari 2022) is het ongeveer 1.5 jaar geleden dat het Utrechtse Dutch Concepts Duodeka benaderde met het idee Amigos. Zoals altijd bij Duodeka, zijn we eerst gestart met de kritische validatie van het centrale probleem. Deze was gedefinieerd als: “Je kunt niet zien wie open staat voor spontaan contact”. Onder het probleem lagen twee aannames:
(1) Mensen hebben behoefte aan nieuwe sociale contacten
(2) Mensen hebben behoefte aan spontane ontmoetingen

Om deze aannames te valideren heeft het team zich stevig ondergedompeld in het probleem middels het ‘get out of the building’ principe van de Lean Startup Methode. Je leert de problemen, behoeften en dromen van jouw doelgroep immers niet kennen aan de vergadertafel en tijdens brainstormsessies. Wanneer jij je doelgroep echt wilt begrijpen, dan moet jij het probleem leven.

Keep your friends close; keep your enemies closer
Hebben mensen behoefte aan nieuwe sociale contacten? Al snel bleek dat er meerdere apps en platformen zijn die inspelen op deze behoefte. Denk aan nmlk.nl, Eetclub, Meetup en Joinby. Op basis van het bestaan van al deze apps kan in zekere zin al geconcludeerd worden dat deze behoefte er is. Een kijkje nemen op deze platformen toont bovendien dat er flink gebruik van gemaakt wordt.

Onder het motto ‘keep your friends close; keep your enemies closer’ is er voor gekozen om letterlijk te infiltreren binnen deze concurrenten. Wie zijn de mensen die hier gebruik van maken? Waar zijn ze naar op zoek? Waarom zijn ze op zoek naar nieuwe contacten? Op deze manier is er een zeer goed beeld ontstaan van de doelgroep van deze platformen. Door met je potentiële doelgroep het probleem te leven, leer je de doelgroep echt kennen. Dit levert waardevollere inzichten op dan welk deskresearch dan ook.

Gepland versus spontaan
Kortom, al snel was het duidelijk dat er een doelgroep is die behoefte heeft aan nieuwe sociale contacten. Echter, het idee van Amigos is gebaseerd op de behoefte aan spontaan sociaal contact. De bestaande vergelijkbare platformen focussen zich op gepland sociaal contact. Omdat er nog geen platformen waren die redeneerde vanuit het spontane principe, diende er situaties opgezet te worden om dit na te bootsen. Er zijn bijvoorbeeld oproepen gedaan op Eetclub met de strekking: “Wie heeft er nu zin in een spontaan etentje?”. Vervolgens kon er natuurlijk weer in gesprek gegaan worden met de mensen die hier op af kwamen: Wie zijn de mensen die behoefte hebben aan spontaan sociaal contact? Waarom hebben ze hier behoefte aan?

Het enthousiasme waarmee veel mensen reageerde op oproepen tot spontaan sociaal contact resulteerde in de validatie van de tweede aanname. Kortom, het leven van het achterliggende probleem, bevestigde de behoefte van mensen aan nieuwe spontane sociale contacten. Het idee Amigos transformeerde langzaam in het gevalideerde concept Amigos.

Deep dive in de doelgroep

Dit was echter nog niet genoeg. Het achterliggende probleem voor Amigos was gevalideerd, maar om jouw oplossing tot echt een succes te maken, zul je ook een deep dive in je doelgroep moeten maken. Bestaat je doelgroep weer uit subgroepen? Hebben zij verschillende rollen in jouw oplossing? En ontlenen zij op verschillende manieren waarde aan jouw oplossing?

Was hier niet op gehamerd, dan had de oplossing net zo goed slechts een app met een kaart geweest kunnen zijn. Of hadden we mensen op hun voorhoofd “Open voor contact” kunnen laten plaatsen. Maar daar bouw je natuurlijk geen succesvolle business mee. Door een deep dive in je doelgroep te maken, zie je dat je oplossing vaak nog een transformatie doormaakt, zo ook bij Amigos.

Typen gebruikers
Binnen Amigos zijn er grofweg drie typen gebruikers te onderscheiden. Een aantal functionaliteiten van de app, leveren waarde voor alle typen gebruikers:

  • Gemakkelijk inzicht in wat er om je heen te doen is;
  • Nieuwe mensen leren kennen;
  • Bestaande contacten beter leren kennen

Echter, de verschillende typen gebruikers ontlenen ook op verschillende manieren waarde aan de app. De app lost voor ieder gebruikerstype namelijk weer een ander probleem op. Pas wanneer deze koppeling er is met ieder gebruikerstype, heeft de oplossing voor het gevalideerde probleem echt waarde.

Organisator
De organisatoren in Amigos zijn de mensen die zelf evenementen organiseren. Voor deze groep is de ‘sterretjes functie’ aan de app toegevoegd. Via de sterretjes kunnen gebruikers een positieve beoordeling geven aan andere gebruikers waardoor er een feedback loop ontstaat.

Aansluiter
Amigos levert waarde aan de aansluiters door de mogelijkheid te bieden om op een laagdrempelige manier aan te sluiten bij evenementen.

“Regular Joe”
De “regular joe” is geen organisator, maar ook niet perse een volger. Amigos heeft waarde voor de regular Joe omdat hij of zij makkelijker en meer interactie krijgt met mensen die niet in zijn of haar vaste vriendengroep zitten.

Toekomst

Door het idee van Amigos naar een gevalideerd concept te brengen, zijn er weer ontzettend veel waardevolle lessen geleerd. Waarom is Amigos een succes geworden? We zijn ons ervan bewust dat geluk en timing altijd een rol spelen, maar meer dan ooit is gebleken hoe belangrijk het is om je probleem écht te leven. De volgende keer dat we een idee naar een gevalideerd concept gaan brengen, zijn we nog beter door alle geleerde lessen. Dit is voor ons de magie van het venture building model.

Uiteraard zijn we benieuwd naar je visie op dit artikel. Wanneer je hierover iets wilt delen, of eens wilt sparren over jouw inzichten, stuur dan zeker een berichtje. Binnenkort zijn we bij je terug met een volgend thema, tot dan 👋🏻