Skip to content

Validation Board

Het Validation Board is een fantastische methode om in een vroege fase ideeën te valideren en te verfijnen of een pivot toe te passen. Bij Duodeka gebruiken we het Validation Board vaak als we aan de slag gaan met een nieuw idee. Het is eigenlijk een ‘simpele’ vorm van marktonderzoek, maar daarom zeker niet minder waardevol. Sterker nog, wij ervaren deze methode als een van de betere, omdat je gedwongen wordt om snel écht aan de slag te gaan om te toetsen of jouw bedrijfsidee door de markt wel als waardevol wordt ervaren. We hebben als mens natuurlijk de neiging om de kans op afwijzing uit te stellen en daarom helpt het Validation Board bij misschien wel het meest belangrijke aspect: Get Out Of The Building!

Tijdsbesteding

Het is belangrijk om bij deze methode niet te lang bezig te zijn om een keer het Validation Board in te vullen. Geef jezelf maximaal 1 uur en schop jezelf daarna het gebouw uit om potentiële klanten te gaan benaderen en te spreken.

Customer Hypothesis

Hier schrijf je zo specifiek mogelijk de definitie van de door jou bedachte potentiële klant. ‘Ondernemers’ is dus veel te breed. Denk eerder aan: Eigenaren van MKB bedrijven tussen de 10 en 50 FTE in de logistieke sector in de regio Tilburg. Door je Customer Hypothesis zo specifiek mogelijk op te schrijven zie je ook meteen concrete mogelijkheden om ze daadwerkelijk te gaan benaderen. Dit is bij ‘ondernemers’ veel moeilijker.

Problem Hypothesis

Hier definieer je het probleem dat jij denkt dat jouw klant heeft. Let er op dat je het probleem beschrijft vanuit het perspectief van de klant. ‘Ik vind Indeed een naar bedrijf’, is niet een probleem van je klant. Denk eerder aan: “Mijn medewerkers zijn niet actief bezig met het werven van nieuw personeel”.

Solution Hypothesis

Hier definieer je jouw oplossing, oftewel je product / dienst. Dit doe je echter pas nadat het probleem is gevalideerd. De theorie is hierover simpel: Elk probleem heeft namelijk meerdere oplossingen. Uit eigen ervaring weten wij ook dat het te vroeg definiëren van een oplossing je geest afsluit van andere mogelijkheden en kansen. Je gaat dan op zoek naar bevestiging van jouw idee en dat is nou juist niet het idee. Jij moet op zoek gaan naar de bevestiging van andermans problemen.

Core Assumptions

Hier definieer je de verschillende aannames die onder jouw gedefinieerde klant en probleem liggen. Brainstorm in korte tijd zoveel mogelijk aannames. In ons geval zijn de volgende aannames denkbaar: Werkgevers in de logistieke sector zijn op zoek naar nieuw personeel. Werkgevers in de logistieke sector willen hun medewerkers activeren om nieuw personeel te werven. Werknemers zijn bereid om nieuw personeel voor te dragen. Vacature platforms leveren niet genoeg aanwas van nieuw personeel op, etc..

Riskiest Assumption

Vervolgens kies je uit al je aannames de meest risicovolle. Dit is die ene aanname die, als hij niet waar blijkt te zijn, je hele idee overbodig maakt. In ons geval is dat: Werkgevers in de logistieke sector willen hun medewerkers activeren om nieuw personeel te werven. Als die aanname niet waar blijkt te zijn, klopt ons gedefinieerde probleem niet.

Method

Nadat je de meest risicovolle aanname hebt gekozen, wil je gaan valideren. Wij hanteren hiervoor veelal interviews met de gedefinieerde klant. Een grote uitdaging bij het doen van dergelijke interviews is om zo min mogelijk sturende vragen te stellen. Veel mensen hebben, ook hier, de neiging om op zoek te gaan naar bevestiging in plaats van afwijzing, terwijl je juist die afwijzing wilt opzoeken. Krijg je die namelijk niet, dan zit je gebakken!

Minimum Success Criterion

Vervolgens spreek je met jezelf een target af over wanneer je het als een succes beschouwt. Hoe vaak wil je bijvoorbeeld je meest risicovolle aanname bevestigd hebben?

Dit doe je om jezelf te dwingen echt eerlijk naar de resultaten te kunnen kijken en niet met jezelf een spelletje te gaan spelen van “Ja, maarrr ….”. Ook hier weer, sta open voor afwijzing!

Get out of the building

Zo, dan zijn we nu uiteindelijk bij het leukste gedeelte: GET OUT OF THE BUILDING! Nu ga je dus aan de slag met je interviews.

Een goede vraag die je altijd kunt stellen is: Wat is je grootste probleem met […..]? In ons geval zou dat zijn: Wat is je grootste probleem met het werven van nieuw personeel? Idealiter zegt je klant vervolgens uit zichzelf: “Pfoe, ik krijg mijn medewerkers maar niet actief met het zelf aandragen van nieuw personeel!”. Veelal, leef je natuurlijk niet in een ideale wereld dus krijg je niet (direct) het antwoord terug dat je wilt. Echter, zul je je hier ook altijd moeten afvragen: Als iemand iets niet uit zichzelf als een probleem ervaart, is het dan wel een groot genoeg probleem?

Kortom, ben specifiek, maar stuur absoluut niet. En ga op zoek naar afwijzing in plaats van bevestiging.

Pivot

Als je je eigen definitie van succes hebt behaald, wat vaak de eerste keer niet het geval is, is het tijd voor een pivot. Je kunt een pivot toepassen op een of beide hypothesen: Je klant en je probleem. Probeer hier natuurlijk zoveel mogelijk de inzichten in te verwerken uit je al gedane interviews. Pas je hypothesen aan en doorloop de rest van het Validation Board opnieuw. Net zolang tot je definitie van succes is behaald.

Validation Board

RecruitingFriends

De echte Duodeka fan had het al door: De genoemde voorbeelden hebben betrekking op het door ons ontwikkelde RecruitingFriends. Een fantastisch platform waarmee werkgevers een referral programma kunnen opzetten dat hun eigen medewerkers in staat stelt om nieuwe medewerkers te werven.