Skip to content

Validatiemethoden

Validatiemethoden, wanneer heb je ze nodig en welke verschillende soorten zijn er? Jij hebt een idee voor nieuw product of een nieuwe dienst. Je denkt dat je bedrijfsidee heel goed is, en je omgeving denkt er ook ze over. Echter, het belang van het doen van validatie onderzoek is groot. Wanneer je meer wilt lezen over haalbaarheidsonderzoek / validatieonderzoek in het algemeen, lees dan hier verder….

Kom je voor een kort overzicht van verschillende validatiemethoden die jij kunt gebruiken voor je validatieonderzoek? Dan zit je goed in dit blog!

Lean startup methode

De lean startup methode is een manier om een bedrijfsidee te toetsen middels een soort prototype (minimum viable product). Met de feedback die hiermee wordt vergaard kunnen de verschillende opties in kaart worden gebracht: (1) doorontwikkelen, (2) stoppen of (3) bijschaven. Lees het onderstaande kopje voor meer informatie over het MVP.

Minimum viable product

Een minimum viable product is een product met een absoluut minimum aan functionaliteiten, maar net genoeg om de levensvatbaarheid van het product te toetsen. Door het MVP aan de doelgroep voor te leggen kan er besloten worden of het product moet worden doorontwikkeld.

Riskiest Assumption Test

Een riskiest assumption test kan gedaan worden voordat er gestart is met de ontwikkeling van het product. Eerst dien je je meest risicovolle assumptie te identificeren (dit kan bijvoorbeeld aan de hand van het business model canvas). Vervolgens ga je bepalen of de assumptie een dealbreaker kan zijn voor het slagen van het product of de dienst. Ook dwing je jezelf zo om na te denken over hoe deze assumptie minder risicovol gemaakt kan worden.

Validation Board

Met het validation board kun je in een vroege fase ideeën valideren en verfijnen of een pivot toepassen. De basis van je validation board is het toewijzen van een zo’n specifiek mogelijke definitie aan de door jouw bedachte potentiële klant. Vervolgens ga je aan de slag met het opstellen van de hypothese van het probleem van jouw klant dat je wilt gaan oplossen.

Criteria

Stel voorafgaand aan de validatie altijd een criterium voor het slagen van de validatie op. Bijvoorbeeld:

  • Het genereren van 10K ARR met het minimum viable product.
  • Het verzamelen van minstens 25 intentieverklaringen op basis van het pitch deck.

Hulp nodig?

Duodeka is gespecialiseerd in het valideren van B2B SaaS producten. Wil jij een idee voor een B2B SaaS product gaan valideren? Of ben je al begonnen? Neem zeker eens contact op met Duodeka. We denken graag met je mee.