Skip to content

Haalbaarheidsonderzoek

Haalbaarheidsonderzoek

Een haalbaarheidsonderzoek, wanneer is dat eigenlijk nodig? Jij hebt een idee voor een nieuwe digitaal product, platform of applicatie, maar om te testen of jouw idee daadwerkelijk een ‘goed idee’ is, dien je een haalbaarheidsonderzoek uit te voeren. Tevens wordt er bij het aanvragen van financiering vaak navraag gedaan naar je haalbaarheidsonderzoek.

De eerste fase

De eerste fase van een haalbaarheidsonderzoek kun je doorgaans geheel zelf doen. Begin met de markt in kaart te brengen. Je hebt een idee, maar is dit idee niet al op de markt? Zoja, hoeveel concurrentie is er? Valt hiermee te concurreren? Kun jij je gaan onderscheiden van de huidige concurrentie? Welk verdienmodel ga ik koppelen aan mij idee? Allemaal vragen die je dient te beantwoorden voordat je aan de slag gaat met de volgende stappen van je haalbaarheidsonderzoek.

Grootschalig onderzoek

Om te beginnen kan het goed zijn om te beginnen met een grootschalig, maar ‘makkelijk’ onderzoek. Dit kun je gewoon doen door vragenlijsten rond te sturen waarin je de belangstelling voor jouw nieuwe product peilt. Dit noemen we kwantitatief onderzoek. Wanneer je iets meer de diepte in wilt gaan, zou je ook telefonische of fysieke interviews kunnen afnemen, maar in eerste instantie is het goed mogelijk dat je grootschalig data wilt verzamelen (zeker wanneer je in de B2C markt zit). In dat geval is het waarschijnlijk het minst arbeidsintensief om een vragenlijst rond te sturen.

Belangrijk is dat je voorafgaand dit onderzoek al een goed beeld van je doelgroep hebt geschetst. Je hebt natuurlijk het liefste dat de participanten van je vragenlijst ook tot je doelgroep behoren.

De diepte in

De tweede stap van je haalbaarheidsonderzoek kan het interviewen van personen zijn. Hiervoor is het slim om je ‘ideale klant’ uit te kiezen. Op deze manier kun je tijdens interviews echt de diepte in gaan. Wanneer je merkt dat je geen nieuwe informatie meer uit je participanten weet te krijgen, heb je waarschijnlijk genoeg mensen geïnterviewd.

De echte haalbaarheidsonderzoeken

Heb je na het doen van je grootschalige onderzoek en je diepte-interviews nog steeds het gevoel dat jouw bedrijfsidee echt een goed idee is? Dan is het tijd om de echte testen te gaan doen: validatiemethoden. Je gaat beginnen met de lean startup methode. Volgens deze methode ga je testen met een minimum viable product. Een MVP is een eerste versie van je product, met net genoeg kenmerken om waarde toe te voegen voor vroeg aansluitende klanten. Op deze manier kun je echte concrete feedback gaan werven bij de klant. Want een echt product testen is natuurlijk anders dan je mening geven over een concept middels een vragenlijst of interview.

Slaat je minimum viable product goed aan? Dan zou je de beslissing kunnen maken om je product door te gaan ontwikkelen. Slaat je MVP niet aan? Dan kun je alsnog besluiten om niet door te gaan met je idee, zonder dat je investering al te groot is geweest. De kans is heel groot dat de uitkomst tussen deze twee in zit: je MVP heeft potentie, maar je doet het inzicht op dat er nog het nodige bijgeschaafd moet worden. Bij het inzetten van de lean startup methode, is het waardevol om hierbij ook gebruik te maken van een business model canvas.

Een andere variatie op de lean startup methode die kan worden uitgevoerd om jouw idee te valideren, is het uitvoeren van een riskiest assumption test. Met deze test wordt er getoetst of de meest risicovolle assumptie van jouw bedrijfsidee een dealbreaker kan zijn voor het slagen. Bekende voorbeelden van bedrijven die hun product of dienst hebben gevalideerd middels een RAT zijn Buffer en AirBnb.

Hulp nodig?

Heb jij hulp nodig bij het uitvoeren van jouw haalbaarheidsonderzoek? Neem gerust contact op met duodeka.